سفارش تبلیغ
صبا ویژن


تابستان 90 - جـایـلــسـتـان

امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام :

إنَّ رسولَ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم خَطَبَنا ذاتَ یَومٍ فقالَ : أیُّها الناسُ ، إنّهُ قد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه بالبَرَکَةِ والرّحمَةِ والمَغفِرةِ ، شَهرٌ هُو عِندَ اللّه أفضَلُ الشُّهورِ ، وأیّامُهُ أفضَلُ الأیّامِ ، ولَیالِیهِ أفضَلُ اللَّیالِی ، وساعاتُهُ أفضَلُ الساعاتِ ، هُو شَهرٌ دُعِیتُمْ فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤکُم فیهِ مُستَجابٌ ... فَقُمتُ فقلتُ : یا رسولَ اللّه ، ما أفضَلُ الأعمالِ فیهذا الشَّهرِ ؟ فقالَ : یا أباالحسنِ ، أفضَلُ الأعمالِ فی هذا الشَّهرِ الوَرَعُ عن مَحارِمِ‏اللّه عز و جل .

امام على علیه‏السلام :

روزى رسول خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم براى ما خطبه‏اى ایراد کرد و فرمود : اى مردم ! همانا ماه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است . این ماه نزد خدا برترین ماه است و روزهایش برترین روزها و شبهایش برترین شبها و ساعتهایش برترین ساعات . در این ماه شما به میهمانى خدا دعوت شده‏اید و در زمره بهره‏مندان از کرامت خداوند قرار گرفته‏اید . در این ماه نفسهاى شما تسبیح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان به اجابت مى‏رسد ... من برخاستم و عرض کردم : اى رسول خدا ! برترین کارها در این ماه چیست ؟ پیامبر فرمود : اى اباالحسن ! برترین کارها در این ماه خویشتندارى از حرامهاى خداوند عز و جل است .

إمالی الصدوق : 84 / 4 منتخب میزان الحکمة : 242


نویسنده : جایلستان » ساعت 9:25 صبح روز چهارشنبه 90 مرداد 12


قالَ رسولُ‏اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم لَمّا حَضَرَ شَهرُ رَمَضانَ وذلکَ لثَلاثٍ بَقِینَ مِن شَعبانَ قالَ لبِلالٍ : نادِ فی الناسِ ، فَجُمِعَ الناسُ ثُمّ صَعِدَ المِنبَرَفَحَمِدَ اللّه‏َ وأثنى علَیهِ ثُمّ قالَ : أیُّها الناسُ ، إنَّ هذا الشَّهرَ قد حَضَرَکُم وهُو سَیِّدُ الشُّهُورِ ، فیهِ لیلةٌ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ ، تُغلَقُ فیهِ أبوابُ النِّیرانِ وتُفتَحُ فیهِ أبوابُ الجِنانِ ، فَمَن أدرَکَهُ فلَم یُغفَرْ لُهُ فَأبعَدَهُ اللّه‏ُ .

امام باقر علیه‏السلام :

رسول خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم سه روز مانده از ماه شعبان ، به بلال دستور مى ‏داد در میان مردم جار بزند . پس مردم را جمع مى‏کرد و بر منبر مى‏رفت و حمد و ثناى خدا مى‏گفت و مى‏فرمود : اى مردم ! همانا این ماه به شما روى آورده و آن سروَر همه ماههاست . در آن شبى وجود دارد که از هزار ماه بهتر است . در این ماه درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده شود . هر که این ماه را دریابد و آمرزیده نشود خداوند او را (از رحمت خود) دور گرداند .

أمالی الصدوق : 56 / 2 منتخب میزان الحکمة : 242


نویسنده : جایلستان » ساعت 1:57 عصر روز سه شنبه 90 مرداد 4


به گزارش پارسینه، «ارمینه» نوشت:

- مختاربن ابوعبید ثقفی دقیقا در سال اول هجرت بدنیا آمد!

- لقب او کیسان بود و بعضی او را اهل فرقه کیسانیه می دانند علت را هم حمایت او از محمدبن حنفیه فرزند حضرت امیر(ع) می دانند حال آنکه فرقه کیسانیه بعد از مرگ محمدبن حنفیه شکل گرفت و مختار قبل از محمدبن حنفیه از دنیا رفت!

- بعضی هم می گویند علت این لقب آن است که حضرت امیر در طفولیت مختار، روزی او را روی زانو گذاشت و نوازش کرد و به او گفت: یا کیّس یا کیّس" و اینکه دوبار کیّس را به زبان آورد وجه تثنیه آن نیز (کیسان) لقب مختار شد.( کیس به معنای زیرک است)

- پدر مختار، ابوعبید بن مسعود سقفی بود. 4 روز بعد از خلافت عمر وی دستور اعزام نیرو به سر حدات ایران را صادر کرد و اولین کسی که داوطلب شد همین ابوعبید پدر مختار بود که بعدا فرماندهی سپاه اسلام را نیز به عهده او گذاشتند.

- پدر و دو برادر مختار در جنگ با ایران در روزی که به یوم الجسر معروف است کشته شدند و مختار که در آن زمان 13 سال داشت تحت تکفل عمویش سعد ثقفی در آمد.

- نقل شده است که مادر مختار وقتی او را حامله بود در خواب دید که بشارت پسری شجاع را به او می دهند او همچنین بعد از تولد مختار خوابی مشابه در مورد او دید.

- عموی مختار از طرف حضرت امیر (ع) فرماندار مداین شد و تا زمان امام حسن(ع) بر این سمت بود. او همچنین یکی از فرماندهان سپاه امیرالمومنین در جنگ صفین بود. مختار نیز به همراه عمویش به مداین رفت.

- گفته می شود که وقتی صلح بر امام حسن تحمیل شد. و به ایشان در ساباط سوء قصد صورت گرفت گفت من را به خانه سعد ثقفی(عموی مختار) ببرید. و در آنجا مختار به عمویش پیشنهاد کرد که امام حسن (ع) را تحویل معاویه دهند و از این راه پول و مقامی بدست آورند.

- بعضی می گویند علت این پیشنهاد مختار این بود که بسیاری از سرداران امام حسن(ع)به او خیانت کرده بودند و او بدینوسیله می خواست عمویش را امتحان کند تا اگر خطری امام را تهدید می کند جان حضرت را نجات دهد.

- عموی مختار در جواب این پیشنهاد با قاطعیت و تندی به مختار می گوید:" قبّح الله فی رأیک" و وقتی او را سرزنش می کند آنچنان که در اعیان الشیعه آمده است مختار در جواب می گوید:" قصد جدی نداشتم فقط می خواستم شما را امتحان کنم!"

- مختار خواهری داشت به نام صفیه که این خواهر بعدا با عبدالله ابن عمر پسر خلیفه دوم ازدواج کرد. و همین عبدالله بواسطه احترامی که عرب برای او قائل بودند دو بار باعث ازادی مختار از زندان شد.

- وقتی که مسلم ابن عقیل به کوفه رفت مختار او را به خانه خویش برد اما بعدا بخاطر در خطر بودن جان مسلم وی به خانه هانی بن عروةنقل مکان کرد. و مختار بخاطر همکاری با مسلم به زندان افتاد.

- مختار دو بار به زندان ابن زیاد افتاد یک بار مصادف با حادثه عاشورا و یک بار مصادف با قیام توابین. میثم تمّار یار صدیق حضرت امیر(ع) هم با او در زندان بود.و ابن زیاد هر دو را به اعدام محکوم کرده بود. که میثم اعدام شد و مختار با وساطت عبدالله بن عمر آزاد شد.

- آنچنان که ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه گفته است وقتی مختار در زندان بود میثم تمّار خطاب به وی چنین گفت:" تو از زندان ازاد خواهی شد و به خون خواهی حسین(ع) قیام خواهی کرد و این جباری که اکنون در زندان او هستیم(ابن زیاد) بوسیله تو کشته خواهد شد. تو با همین پاهایت سر و صورت او را لگد مال خواهی کرد. " جالب آنکه این اتفاقات حادث شد.

- امام سجاد(ع) یک بار در حق مختار دعا کرد و آن هنگامی بود که وی سر ابن زیاد و عمر سعد را برای حضرت به مدینه فرستاد. و امام برای او اینگونه دعا کرد:" الحمدلله الذی ادرک لی ثاری من اعدائی و جزی الله المختار خیراً"

- بعضی می گویند مختار ادعای نبوت داشت و علت آن احتمالا این بود که مختار سخنوری قهار بود و جملاتی را بر وزن آیات قرآن به زبان می آورد. به عنوان نمونه به این جملات دقت کنید:" و رب البلد الامین و حرمة طور سینین، لأقتلن الشاعرالمجین، اعشی الناعطین، و سوء البرق البارقین، ابن الامة من جولاء خانقین، الذی مننت علیه فکفرو تابعن فغدر، و غداً یلقی فیُنحِر، ثم یصیر الی سقر، فینوق فیها العذاب الاکبر...."

- به مختار لقب کذاّب داده بودند. روزی امام باقر(ع) فرزند مختار را دید. وی به امام گفت که مردم حرفهای زیادی در مورد پدرم می زنند اما حق همانست که شما بگویید. امام پرسید چه می گویند. ابوالحکم فرزند مختار گفت می گویند کذاّب! امام در جواب فرمود: "سبحان الله پدرم به من خبر داد که بخدا سوگند مهریه مادر من از همان پولی بود که مختار برایش فرستاده بود." گفته می شود عبدالله ابن زبیر اولین بار لقب کذاّب را به مختار داد!

- در بین علمای شیعه تا کنون تعداد زیادی از علما از مختار حمایت کرده اند. من جمله علامه امینی صاحب الغدیر، علامه مامقانی، علامه ابن نما، مرحوم حاج شیخ عباس قمی، آیت الله خویی، مقدس اردبیلی،علامه باقر شریف القرشی، علامه حلی و...

- سردار اصلی سپاه مختار ابراهیم اشتر بود که این ابراهیم فرزند مالک اشتر سردار نامی سپاه امیر المومنین(ع) است.

- در قیام توابین شعار اصلی سپاه منتقم « یا لثارات الحسین» بود و در قیام مختار یک شعار دیگر هم به آن اضافه شد« یا منصور اَمِت» و این شعاری بود که مسلمانان در جنگ بدر به کار می بردند.

- بیشتر یاران مختار از ایرانیان غیر عرب بودند که آنان را ارتش سرخ می گفتند.

- نقل شده است که روزی حضرت امیر(ع) بر شریح قاضی به سبب اشتباهی که کرده بود خشم گرفت و خطاب به شریح گفت:« بخدا سوگند تو را به ماینقیا تبعید خواهم کرد تا دو ماه در آنجا بین یهودیان قضاوت کنی.» اما این فرصت هرگز دست نداد تا این که مختار در کوفه به قدرت رسید و وعده حضرت امیر را محقق کرد و شریح را به ماینقیا تبعید کرد.

- عبدالله بن زبیر، محمد حنفیه و عبدالله بن عباس با 17 نفر از بنی هاشم را در غاری به نام « شعب عارم» حبس کرد و جلو آن هیزم ریخت تا مختار را وادار به تسلیم کند. اما مختار با اعزام یک گروه چریکی زندانیان را آزاد کرد.

- این گروه را «خشبیه» به معنای « چوب داران» می نامیدند علت آن هم این بود که مختار خوش نداشت یارانش با شمشیر وارد مسجد الحرام شوند از همین روی به آنها دستور داد که عملیات خود را با چوب هایی که« کافر کوب» می نامیدند( و این کلمه فارسی است چرا که بیشتر یاران مختار ایرانی بودند و در سپاه وی بیشتر مکالمات به زبان فارسی صورت می گرفت) انجام دهند.

- مختار یکی از کسانی است که مردم کوفه به او هم بی وفایی کردند و پشتش را در هنگام سختی خالی کردند.

- وقتی مختار به همراه 6000 نفر در قصر خود گرفتار آمد و به محاصره دشمن درآمد خطاب به یارانش گفت :« من که تصمیمم را گرفته ام و تسلیم نخواهم شد؛ از قصر خارج می شوم و با آنان می جنگم تا کشته شوم و وقتی من کشته شوم ضعف و ذلت شما بیشتر خواهد شد و آنها از شما انتقام خواهند گرفت و بعد پشیمان خواهید شد... اما اگر اکنون با من بیرون بیایید، از دو حال خارج نیست یا پیروز می شوید و یا به شهادت می رسید... اگر با من نیایید فردا در همین وقت ذلیل ترین و زبون ترین مردم روی زمین خواهید بود» و همان شد که مختار گفته بود!

- وقتی مصعب ابن زبیر مختار را به شهادت رساند عبدالملک مروان برای تصرف عراق به جنگ مصعب آمد و او را شکست داد. گویند وقتی عبدالملک بر عراق مسلط شد وارد دارالاماره کوفه شد و سر بریده مصعب را جلوی او نهادند. مردی از عرب به نام« ابی مسلم نخعی» برخاست و خطاب به عبدالملک گفت:« من در همین مکان(دارلاماره) بودم و دیدم که سر بریده حسین(ع) را جلوی ابن زیاد نهادند و چندی بعد دیدم سر ابن زیاد را در همین مکان جلوی مختار گذاشتند و مدتی نگذشت که دیدم سر بریده مختار را در اینجا جلوی مصعب بن زبیر نهادند و حال، سر بریده مصعب را در جلوی تو می بینم!» گویند عبدالملک وحشت زده شد و دستور داد آن بنا را ویران کنند!

- تا سالها محل دقیق قبر مختار مشخص نبود تا اینکه علامه عبدالحسین طهرانی دستور داد محدوده مشهور به مزار مختار را فحص و تفتیش کنند. در این فحص و تفتیش آثار بنای مخروبه ای کشف شد که می گویند در قدیم حمام بوده است. حفاری را ادامه دادند. در حین حفاری مرحوم علامه سید رضا بحرالعلوم نقلی از پدرشان سید محمد مهدی بحرالعلوم در مورد مرقد مختار در زاویه شرقی جنب دیوار قدیمی مسجد کوفه فرمودند و با نظارت وی و علامه طهرانی همان موضع معین را حفاری کردند تا به لوحی رسیدند که این جمله بر روی آن نقش بسته بود:« هذا قبرالمختار بن ابی عبید ثقفی» و بدین ترتیب ساختمانی در محل قبر وی بنا گردید که همین مقبره فعلی مختار است.

http://parsine.com/fa/pages/?cid=26543


نویسنده : جایلستان » ساعت 12:18 عصر روز سه شنبه 90 مرداد 4


این میز و نمونه های مشابه اش شاید در آینده در بسیاری از خانه ها و محل کار پیدا بشود اما نیاز نیست برای رسیدن به آن زیاد هم صبر کنید. مایکروسافت از چند سال پیش مشغول کار بر روی میز هوشمند اش است و این یکی هم مدل جدیدی است که توسط Ideum ارایه شده است. ‏


این میز 55 اینچی می تواند تصاویر 1080p را با کنتراست 1 به 5 میلیون پخش کند و زاویه دید اش 178 درجه است. ‏

می توانید یک نسخه 64 بیتی از ویندوز 7 روی آن نصب کنید و این میز با پردازشگر Core i5 و رم 8 گیگابایتی اش به خوبی آن را اجرا می کند. حافظه اش هم 128 گیگابایتی و از نوع SSD است. ‏

میز کار جدیدتان قادر است از طریق وای-فای و بلوتوث به اینترنت و شبکه وصل شود. خود میز هم لمسی است و می تواند تا 32 نقطه لمسی را همزمان تشخیص بدهد تا بتوانید گروهی روی آن کار کنید. ‏

در اطراف میز هم تعداد پورت اتصالی جهت وصل کردن ابزارهای مختلف پنهان شده است. اگر 18 هزار دلار پول دارید، می توانید یک میز Ideum بخرید رو روی آن عکس هایتان را با لذت تماشا کنید. ‏



نویسنده : جایلستان » ساعت 8:33 صبح روز سه شنبه 90 مرداد 4


- آنان که تجربه های گذشته را به خاطر نمی آورند محکوم به تکرار اشتباهند.

- از میان کسانی که برای دعای باران به میعادگاه می روند تنها کسانی که با خود چتر می برند به کارشان ایمان دارند.

- پیچ های جاده آخر جاده نیستند مگر این که خودت نپیچی.

- وقتی به چیزی می رسی بنگر که در ازای آن از چه گذشته ای.

- آدم های بزرگ شرایط را خلق می کنند و آدم های کوچک از آن تبعیت می کنند.

- آدم های موفق به اندیشه هایشان عمل می کنند اما سایرین تنها به سختی انجام آن می اندیشند.

- گاهی خوردن لگدی از پشت برداشتن گامی به جلو است.

- هرگز به کسی که برای احساس تو ارزش قائل نیست دل نبند.

- همیشه توان این را داشته باش تا از کسی یا چیزی که آزارت می دهد به راحتی دل بکنی.

- با هر کسی مانند خودش رفتار کن تا نتیجه و عکس العمل کارش را قلبا احساس کند.

- هرگز به کسی که حاضر نیست برای تو کاری انجام بده، کاری انجام نده.

- به کسانی که خوبی دیگران را بی ارزش یا از روی توقع می دانند خوبی نکن اما اگر خوبی کردی انتظار قدردانی نداشته باش.

- قضاوت خوب محصول تجربه است و از دست دادن ارزش و اعتبار محصول قضاوت بد.

- هرگاه با آدم های موفق مشورت کنی شریک تفکر روشن آنها خواهی بود.

- وقتی خوشبخت هستی که وجودت آرامش بخش دیگران باشد.

- به خودت بیاموز هر کسی ارزش ماندن در قلب تو را ندارد.

- هرگز برای عاشق شدن دنبال باران و بابونه نباش، گاهی در انتهای خارهای یک کاکتوس به غنچه ای می رسی که زندگیت را روشن می کند.

- همیشه حرفی رو بزن که بتونی بنویسی، چیزی رو بنویس که بتونی امضاش کنی و چیزی رو امضاء کن که بتونی پاش بایستی.

- هرگاه نتونستی اشتباهی رو ببخشی اون از کوچکی قلب توست، نه بزرگی اشتباه.

- عادت کن همیشه حتی وقتی عصبانی هستی عاقبت کار را در نظر بگیری.

- آنقدر به در بسته چشم ندوز تا درهایی را که باز می شوند نبینی.

- تملق کار ابلهان است.

- کسی که برای آبادانی می کوشد جهان از او به نیکی یاد می کند.

- آنکه برای رسیدن به تو از همه کس می گذرد عاقبت روزی تو را تنها خواهد گذاشت.

- نتیجه گیری سریع در رخدادهای مهم زندگی از بی خردی است.

- هیچ گاه ابزار رسیدن به خواسته دیگران نشو.

- اگر می خواهی اعمالت مورد پسند خدا باشد، در سختیها از خودت بگذر، دیگران را قربانی نکن.

- از قضاوت دست بکش تا آرامش را تجربه کنی.

- دوست برادری است که طبق میل خود انتخابش می کنی.

- لیاقت محبت و مهربانی دیگران را داشته باش.


نویسنده : جایلستان » ساعت 8:26 صبح روز سه شنبه 90 مرداد 4


فکر می‌کنید روانشناسی فقط برای دانش ‌آموزان، دانشگاهیان و درمانگران است؟ اشتباه می‌کنید. از آنجا که روانشناسی موضوعی هم کاربردی و هم تئوریک است، از آن می‌توان به طرق مختلف استفاده کرد. با اینکه تحقیقات انجام گرفته در این زمینه برای خوانندگان عمومی سنگین است اما نتایج این آزمایشات و تحقیقات می‌تواند کاربرد مهمی در زندگی روزمره ما داشته باشد. از اینرو در زیر به 10 مورد از مهمترین کاربردهای روانشناسی در زندگی اشاره می‌کنیم.

1. انگیزه پیدا کنید

هدفتان چه ترک کردن سیگار باشد، چه کم کردن وزن یا یاد گرفتن یک زبان جدید، روانشناسی درس‌های زیادی برای ایجاد انگیزه دارد. برای بالا بردن سطح انگیزه‌ تان برای انجام یک کار، از نکات زیر که از تحقیقات انجام گرفته در روانشناسی آموزشی و شناختی به دست آمده است استفاده کنید.

- برای بالا نگه داشتن سطح علاقه‌ تان، با عناصر جدیدی آشنا شوید.
- برای جلوگیری از خستگی و یکنواختی، تکرار و تناوب کار را تغییر دهید.
- چیزهای جدیدی یاد بگیرید که بر اساس دانش کنونی تان باشد.
- اهداف مشخص برای خود تعیین کنید که مستقیماً با آن کار در ارتباط باشند.
- برای کاری که خوب انجام می ‌دهید به خودتان پاداش دهید.

2. مهارت‌های رهبریتان را ارتقاء دهید

مهم نیست که مدیر یک دفتر باشید یا مدیر یک کلوپ مخصوص جوانان، داشتن مهارت‌های خوب مدیریتی و رهبری در نقطه ‌ای از زندگیتان به درد خواهد خورد. همه آدم‌ها رهبر به دنیا نمی‌آیند اما چند نکته ساده که از تحقیقات روانشناسی مربوط به این موضوع به دست آمده است، می‌تواند به شما برای ارتقاء مهارت‌های رهبریتان کمک کند. یکی از مشهورترین تحقیقات انجام گرفته بر روی این موضوع به سه سبک مدیریتی مشخص می‌پردازد. نکات زیر برگرفته از یافته ‌های این تحقیق است:

- افراد گروه را به ‌خوبی راهنمایی کنید اما اجازه دهید همه نظراتشان را ابراز کنند.
- در مورد راهکارهای احتمالی برای مشکلات با اعضای گروه صحبت کنید.
- بر تقویت ایده‌ ها تمرکز داشته باشید و به نظرات خلاق گروه پاداش دهید.

3. ارتباط عمومیتان را قوی‌تر کنید

ارتباط عمومی فراتر از نحوه حرف زدن و نوشتن شماست. تحقیقات نشان می‌دهد که نشانه‌ های غیرکلامی سهم زیادی در ارتباطات میان فردی دارد. برای اینکه به طور موثری پیامتان را به فرد مقابل برسانید، باید یاد بگیرید چطور به صورتی غیرکلامی خود را ابراز کنید و در افراد پیرامونتان نیز به دنبال اشارات غیرکلامی باشید. در زیر به چند استراتژی مهم اشاره می‌کنیم:

- ارتباط چشمی قوی داشته باشید.
- نشانه‌های غیرکلامی را در دیگران تشخیص دهید.
- یاد بگیرید از تن صدایتان برای تقویت پیامتان استفاده کنید.

4. یاد بگیرید دیگران را بهتر درک کنید

درست مثل ارتباط غیرکلامی، توانایی شما در درک احساساتتان و احساسات اطرافیانتان نقش مهمی در روابط و زندگی شغلیتان بازی می‌کند. واژه هوش احساسی به توانایی شما برای درک احساسات خودتان و دیگران اطلاق می‌شود. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که برخی از روانشناسان اعتقاد دارند هوش احساسی شما بسیار مهم‌تر از هوش فکریتان است. اما چطور می‌توانید هوش احساسیتان را تقویت کنید؟ راهکارهای زیر می‌تواند کمکتان کند:

- واکنش ‌های احساسی خود را به دقت ارزیابی کنید.
- تجربیات و احساساتتان را در دفترچه ‌ای یادداشت کنید.
- سعی کنید موقعیت‌های مختف را از دیدگاه دیگران ببینید.

5. تصمیمات درست‌تری بگیرید

تحقیقات انجام شده در روانشناسی شناختی اطلاعات زیادی درمورد تصمیم‌گیری ارائه می‌کند. با اعمال این راهکارها در زندگیتان، می‌توانید یاد بگیرید تصمیمات هوشمندانه‌ تری اتخاذ کنید. دفعه بعدی که خواستید یک تصمیم بزرگ بگیرید، سعی کنید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید.

- سعی کنید به موقعیت از دیدگاه‌ های مختلف نگاه کنید: دیدگاه منطقی، احساسی، شهودی، خلاقانه و دیدگاه مثبت‌گرا و منفی‌گرا.
- هزینه‌ها و فواید احتمالی یک تصمیم را در نظر بگیرید.
- از روش‌های تجزیه و تحلیل شبکه ‌ای استفاده کنید که برای میزان ارضاء هر نیاز با هر تصمیم یک نمره می‌دهد.

6. حافظه ‌تان را تقویت کنید

تابحال به این فکر کرده‌اید که چرا می‌توانید یک اتفاق خاص که در دوران بچگیتان اتفاق افتاده را به خوبی به یاد بیاورید اما اسم مشتری که چند روز پیش به شما مراجعه کرد را به یاد نمی‌ آورید؟ تحقیقات زیادی درمورد نحوه فرم‌ گرفتن خاطرات جدید و همچنین نحوه فراموش کردن ما انجام گرفته است. چطور می‌توانید قدرت حافظه ‌تان را تقویت کنید؟

- روی اطلاعات تمرکز کنید.
- آنچه یاد گرفته‌ اید را تکرار کنید.
- از انحراف حواس جلوگیری کنید.

7. تصمیمات مالی هوشمندانه ‌تری اتخاذ کنید

تحقیقات انجام گرفته در این زمینه که به اقتصاد رفتاری معروف است به نتایج خوبی دست یافته است که می‌توانید برای اتخاذ تصمیمات مالی مدیریتی از آنها استفاده کنید. یک تحقیق نشان داده است که کارمندان و کارگران می‌توانند با استفاده از برخی از راهکارهای زیر پس ‌انداز خود را سه‌ برابر کنند:

- وقت تلف نکنید! از همین امروز پس ‌انداز کردن را شروع کنید.
- برای اختصاص دادن برخی از عایدات آینده خود به پس ‌انداز زمان بازنشستگی از قبل اقدام کنید.
- مراقب تعصبات شخصی که موجب انتخاب‌های مالی ضعیف می‌شود باشید.

8. نمره بهتری بگیرید

دفعه بعدی که وسوسه شدید که از امتحانات کلاسی، امتحان میان‌ ترم و پایان‌ ترم شکایت کنید، این تحقیق را به یاد بیاورید که نشان داد امتحانات کلاسی به شما کمک می‌کند چیزهایی که یاد گرفته‌اید را بهتر به خاطر بسپارید، حتی اگر در امتحان از آن سوال نیامده باشد.

یک تحقیق دیگر نشان داده است که امتحان دادن خیلی بهتر از درس خواندن به تقویت حافظه شما کمک می‌کند. در این تحقیق مشخص شد دانش ‌آموزانی که مرتب امتحان می‌دادند، 61 درصد از درس آموخته شده را به یاد داشتند اما فقط 40 درصد از آنهایی که فقط درس می‌خواندند مواد درسی را به یاد داشتند. اما چطور می‌توانید این یافته‌ها را در زندگی تعمیم دهید؟ وقتی می‌خواهید اطلاعات جدید یاد بگیرید، هرازگاهی از خودتان امتحان بگیرید تا آنچه یاد گرفته ‌اید را در حافظه‌ تان بسپارید.

9. بازده کاریتان را بیشتر کنید

گاهی اوقات به نظر می‌رسد که هزاران کتاب، سایت و مجله به ما می‌گوید چطور از روزمان استفاده بیشتری ببریم اما چقدر از این توصیه‌ ها در تحقیقات واقعی به اثبات رسیده‌ اند؟ بعنوان مثال، به دفعاتی فکر کنید که شنیده‌ اید انجام همزمان چند کار می‌تواند سرعت، دقت و بازده کارتان را کم می‌کند. برای بالا بردن بازده کاریتان چه درسی از روانشناسی می‌توانید بگیرید؟ اینها برخی از راهکارها در این رابطه هستند:

- وقتی روی کارهای پیچیده و خطرناک کار می‌کنید از انجام همزمان کارهای دیگر خودداری کنید.
- روی کاری که در دست دارید تمرکز کنید.
- از منحرف شدن حواستان جلوگیری کنید.

10. سالم‌ تر باشید

روانشناسی می‌تواند ابزار مفیدی برای تقویت سلامت عمومی شما هم باشد. از راه ‌های تقویت ورزش و تغذیه سالم‌تر گرفته تا درمان افسردگی، زمینه روانشناسی سلامت استراتژی ‌های بسیار مفیدی ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند سالم‌تر و شادتر زندگی کنید. برخی نمونه‌هایی که می‌توانید مستقیماً وارد زندگیتان کنید عبارتند از:

- تحقیقات نشان داده است که هم نور خورشید و هم نور مصنوعی می‌تواند علائم اختلالات فصلی را کاهش دهد.
- تحقیقات نشان داده است که ورزش درمانی بسیار موثر برای افسردگی و همچنین اختلالت ذهنی است.
- تحقیقات نشان داده است که کمک به دیگران برای درک خطرات رفتارهای ناسالم به انتخاب ‌های سالمتری می ‌انجامد.


نویسنده : جایلستان » ساعت 7:45 صبح روز شنبه 90 مرداد 1


میلاد مسعود و خجسته گل یاس کربلا ، جوان رشید دشت نینوا ، علی اکبر جوان فرخنده و مبارک باد.

در مورد سنّ شریف وی به هنگام شهادت، اختلاف است. برخی می گویند هجده ساله، برخی می گویند نوزده ساله و عده ای هم می گویند بیست و پنج ساله بود.اما از این که وی از امام زین العابدین علیه السلام، فرزند دیگر امام حسین علیه السلام بزرگتر یا کوچک تر بود، اتفاقی میان مورخان و سیره نگاران نیست. روایتی از امام زین العابدین علیه السلام نقل شده که دلالت دارد بر این که وی از جهت سن کوچک تر از علی اکبر علیه السلام بود. آن حضرت فرمود: کان لی اخ یقال له علیّ اکبر منّی قتله الناس ... مقبره حضرت علی اکبر علیه السلام در کربلای معلی پایین پای اباعبدالله الحسین علیه السلام است و در سلام زیارت عاشورا منظور از (و علی علی ابن الحسین)، آقا علی اکبر علیه السلام می باشد.


نویسنده : جایلستان » ساعت 7:22 صبح روز سه شنبه 90 تیر 21


 گرچه در تکوین شخصیت و پیشرفت آدمی، برخورداری از همه فضیلت های اخلاقی و خصلت های شایسته انسانی نقش مؤثری دارند ولی برخی از این خصلت ها، بویژه در قسمتی از دوره های زندگی بسیار سرنوشت ساز هستند. به عنوان مثال، در دوره جوانی به دنبال شکوفایی استعداد و توانایی های بالقوه فرد، ضرورت تصمیم گیری های بسیار مهم، که گاهی مسیر زندگی نهایی انسان را در طول زندگی او مشخص می کند، پیش می آید. در چنین شرایطی، برخورداری از خصلت والای خودباوری زمینه سعادت و موفقیت او را در تمام عرصه های زندگی تضمین می کند. چه، جوان در سایه تحقق خودباوری است که به این اطمینان می رسد که اگر از مجموعه استعدادها و توانمندی هایی که دارد به طور مناسب بهره برداری نماید; به اهداف و آرزوهایی که دارد می تواند دسترسی پیدا کند. این احساس توانمندی و خودباوری، از او شخصیتی فعال و خلاق و امیدوار و... می سازد. و او را در برخورد با مشکلات و گرفتاری ها از دچار شدن به یاس و ناامیدی رهایی می بخشد. برای روشن شدن اهمیت این موضوع به اختصار ابعاد مختلف مساله خودباوری در این مقال مورد بررسی قرار می گیرد:

الف. خودباوری چیست؟

خودباوری اصطلاحی است که امروزه در جامعه شناسی، روان شناسی و علوم تربیتی به کار می رود و منظور از آن یک حالت مثبت روحی و روانی است که در نتیجه احساس ارزشمندی در نفس انسان پدید می آید و او را آماده می سازد تا از طریق بهره گیری از لیاقت ها و توانمندی هایی که دارد به انجام وظایفی که برعهده اوست قیام نماید و در این راه، از مشکلات و موانعی که پیش می آید هراسی به دل راه ندهد. از این حالت روحی در فرهنگ اسلامی با تعابیری چون علو همت، مناعت طبع، اعتماد به نفس، عزت نفس و... یاد می شود. در واقع، خودباوری، باور به استعدادها، توانایی ها و نیروهای نهفته فطری درونی است که با اتکاء به آن، می توان به اهداف موردنظر در زندگی رسید و به آنان جامه عمل پوشاند. و مرحله عالی خودباوری، شکوفایی همه استعدادهای بالقوه فرد است.

روشن است که اولا، این کیفیت نفسانی با نفس محوری فرق دارد. چون در نفس محوری، انسان خود را تابع گرایش های نفسانی می سازد و از طریق تبعیت از خواست های حیوانی نفسی، گرفتار امراضی چون کبر و غرور و نخوت می شود و در نتیجه، هستی خویش را به پرتگاه سقوط می کشاند و از طریق غرق شدن در شهوات، به مرتبه حیوانیت بلکه پایین تر از آن سقوط می کند. اما در خودباوری، از طریق خودشناسی و کشف استعدادها و توانمندی های خود، به احساس عجز و ناتوانی در مقابل سختی ها و گرفتاری ها غلبه می کند و پله های پیشرفت و تعالی را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد.

ثانیا، هرگز خودباوری برخلاف نفس محوری، در برابر و در عرض اعتماد و توکل به خدا واقع نمی شود. بلکه این امر در طول اعتماد به خدا و در مقابل اعتماد به غیر است. به اصطلاح، یک ارزیابی واقع بینانه از توانایی های خود است تا با آگاهی و شناخت کامل از آنها، در مسیر تعالی و پیشرفت، بهره برداری لازم به عمل آید و این گونه نباشد که انسان در برآوردن نیازها و انجام وظایفی که برعهده اوست، چشم به دیگران دوخته و از توانمندی های خود غافل شود. به تعبیر اقبال لاهوری:

همچو آیینه مشو محو جمال دگران.../از دل و دیده فرو شوی خیال دگران/در جهان بال و پر خویش گشودن آموز/که پریدن نتوان با پر و بال دگران

ب. انواع خودباوری

از دیدگاه های مختلف خودباوری به اقسامی تقسیم می شود از جمله آنهاست:

1. خودباوری انسانی: اولین گام در خودشناسی، دست یافتن به این باور است که هر فردی به لحاظ این که انسان آفریده شده است، فراتر از سایر موجودات از یک سلسله ویژگی های برتر نظیر استعداد و ظرفیت و زمینه رشد فراوانی برخوردار است که اگر او به عنوان انسان از توانمندی هایی که دارد به نحو صحیح استفاده کند، می تواند به مقام خلیفة اللهی برسد مسجود ملائکه واقع شود. در مقابل، اگر در اثر غفلت ها و غرق شدن در لذائذ دنیوی و فراموش کردن منزلت واقعی خویش، دچار خودباختگی شود و از ارزش های انسانی و گرایش های متعالی تهی گردد، ماهیت حیوانی یا پست تر از آن پیدا می کند. (1)

2. خودباوری اعتقادی: هر فردی در زندگی با یک سلسله اعتقادات قلبی و ایمانی زندگی می کند که این اعتقادات هویت فکری و فرهنگی او را شکل می دهند. بر این اساس، نظام زندگی هر فرد مسلمانی در چارچوب آموزه های دین مبین اسلام معنی و مفهوم می یابد. چرا که ما معتقدیم دین اسلام کاملترین برنامه ای است که از طریق به کار بستن آن، انسان به سعادت دنیوی و اخروی دست می یابد. بنابراین، یک جوان مسلمان موظف است پس از کسب آگاهی های لازم، از کم و کیف این برنامه انسان ساز و نیز یقین پیدا کردن به حقانیت آن زندگی خود را به گونه ای تنظیم کند که تمام تلاش های او در بستر دین سامان پیدا کند و در نهایت، به این باور برسد که رشد و کمال واقعی او جز در بستر احکام و مقررات دینی میسر نیست.

3. خودباوری ملی: هر ملتی دارای فرهنگ و تمدن خاصی است که در طول قرون متمادی در سایه تلاش های نخبگان آن شکل می گیرد. خودباوری ملی، در مقابل از خودبیگانگی و خودباختگی ملی مطرح می شود. گاهی افراد یک جامعه در اثر ناآگاهی و یا تحت تاثیر تبلیغات سوء و جذاب دشمنان، به سنت و باورهای ملی و فرهنگی خود پشت می کنند و از نمادها و ارزش های رایج در جوامع دیگر پیروی و تقلید می کنند. این کار به تدریج، راه نفوذ و تسلط همه جانبه بیگانگان را در عرصه های مختلف آن جامعه هموار می سازد. در نهایت، کیان و استقلال آن جامعه را با خطر جدی مواجه می سازد. در تاریخ جوامع اسلامی به نمونه های زیادی از این گونه جامعه ها برمی خوریم. ترکیه دوران آتاترک و حتی ترکیه امروز در مقابل غرب، و ایران دوره رضاخان و بسیاری از جوامع دیگر، مصداق روشنی از مردمی هستند که به خودباختگی ملی گرفتار آمده اند.

4. خودباوری فردی: نوعی دیگر از خودباوری، خودباوری فردی است که در قلمرو شخصیت افراد مطرح می شود. توضیح آن که هر فردی دارای استعداد و توانایی های خاصی است که اگر آنها را درست شناسایی کند و در زندگی از آنها به صورت مناسب بهره برداری نماید، در زندگی شخصی خود به تمام آمال واهدافی که دارد دست می یابد و در پیشامدهای زندگی نه دچار یاس و ناامیدی می شود و نه در برخورد با مشکلات احساس خود کم بینی به او دست می دهد. در نتیجه، به برکت این خودباوری و شکوفایی و تحقق آن فرد است که سست اندیشی و وابستگی بی جهت به دیگران از زندگی او به کلی دور می شود. و به یک استقلال فکری و عزت نفس کامل و اعتماد به نفس سازنده که موفقیت همه جانبه او را تضمین می کند دست می یابد.

ج. آفات خودباوری:

خود باوری نیز همچون سایر فضیلت های انسانی دارای آفاتی است که گاهی این آفت ها، زمینه ایجاد آن را در وجود جوان از بین می برند یا پس از ایجاد از استمرار آن جلوگیری به عمل می آورند. می توان گفت که ریشه تمام این آفت ها، به گونه ای به محدودیت تجربه جوان یا غلبه احساسات دوره جوانی او برمی گردد، یعنی جوان در برخورد با موانع خودباوری و اعتماد به نفس، به جهت عدم برخورداری از تجربیات اجتماعی و فرهنگی کافی اغلب تحلیل و ارزیابی درستی از این آفت ها نمی تواند داشته باشد. لذا در موقع مواجه شدن با این امور به سادگی و با خوش بینی خاصی با آنها مواجه می شود. در هر حال، برای خودباوری آفت های زیادی ذکر شده است که به برخی از آنهااشاره می گردد:

1- جهل و ناآگاهی: انسان تا موقعی که نقش مهم خودباوری را در زندگی فردی و یا اجتماعی به طور کامل نشناسد و از سوی دیگر، استعداد و توانمندی های موجود در وجود خویش را به خوبی مورد شناسایی قرار ندهد و یا از سرمایه های بالفعل و بالقوه ارزشمند ملی و فرهنگی جامعه اش خبر نداشته باشد و بدتر از این، اگر از اهداف و نقشه های دشمنان بی خبر باشد، بی تردید از اتخاذ شیوه هایی که موجب ایجاد و یا تقویت خودباوری می شوند عاجز خواهد بود. اگر این ضعف در سطح جامعه عمومیت پیدا کند، در نهایت، استقلال و وحدت ملی جامعه را در مقابل جوامع دیگر با خطر مواجه خواهد ساخت و حداقل زمینه وابستگی در بسیاری مسائل را در پی خواهد داشت. و بنابراین، یکی از خطرناکترین عوامل خودباختگی، که اساس خودباوری را از بین می برد، جهل و ناآگاهی آحاد یک جامعه است تنها راه مبارزه با این خطر، گسترش سطح آگاهی های عمومی اقشار مختلف، به ویژه قشر جوان است تا از این طریق، ضمن شناسایی استعدادها و توانمندی های فردی و ملی و فرهنگی بتوانند توطئه های دشمنان را که اغلب تحت پوشش عناوین جذاب و به ظاهر زیبا جلوه می کند، تشخیص دهند و با آنها به مبارزه برخیزند.

2- خود کم بینی و احساس حقارت: همان گونه که عزت نفس و خودباوری روحیه مسئولیت پذیری و احساس توانمندی و صبر و تحمل را ارتقاء می بخشد، در مقابل، خود کم بینی و خودباختی زمینه بهره برداری از سرمایه ها و توانمندی های فردی و ملی و فرهنگی را از بین می برد. و این حالت چنان روحیه بی اعتمادی را در فرد و جامعه گسترش می دهد که افراد به آسانی تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند. و از تن دادن به کارهای بزرگ خودداری می کنند و به محض بروز کوچک ترین پیشامد ناگوار مایوس و ناامید می شوند. بدیهی است که وقتی جوانان، که سرمایه های اصلی جوامع محسوب می شوند، به چنین حالتی دچار شوند در موقع مواجه شدن با پیشرفت های مختلف سایر ملت ها آن چنان مرعوب می شوند که به جای تلاش بیشتر جهت برطرف ساختن عقب ماندگی های گذشته در اثر خود کم بینی به راحتی به مصرف کننده کالاهای جوامع پیشرفته تر تبدیل می شوند و در مقابل دریافت کالاهای کم ارزش و پست، و تشریفاتی و تجملاتی آن ها ذخایر عظیم ملی خودشان را از دست می دهند. امروزه وضع اغلب کشورهای به اصطلاح جهان سوم و یا توسعه نیافته و در برابر کشورهای صنعتی کم وبیش به همین شکل است.

3- تبلیغات دشمنان: یکی از مهم ترین عوامل تضعیف خودباوری، تبلیغات گسترده دشمنان است. امروزه یکی از شیوه های بسیار مؤثر نفوذ در افکار و اندیشه های اقشار مختلف مردم جوامع، استفاده از تبلیغات و ابزارهای پیشرفته تبلیغی است. این روش، به قدری کارساز است که از آن در عصر حاضر به جای حمله های سنگین نظامی، که در زمان های گذشته تنها راه به سیطره درآوردن جوامع دیگر بود، استفاده می شود. در عصر حاضر کشورهای پیشرفته اهداف شوم تجاوزکارانه و توسعه طلبانه خود را از طریق به راه انداختن تبلیغات دامنه دار و همه جانبه تحقق می بخشند و اولین کاری را که در ضمن این تبلیغات انجام می دهند آن است که اعتماد به نفس و خودباوری مردم جامعه موردنظر را از راه های مختلف تضعیف می کنند. دشمنان معمولا این کار را به چند طریق انجام می دهند: اصول و دست آوردهای فکری و فرهنگی جامعه مقابل را، که در طول صدها و بلکه هزاران سال به دست آمده است، تحقیر و کم اهمیت جلوه می دهند و از طریق تحریف تاریخ افتخارات آنها را نادیده می گیرند. در مقابل، با دروغ و بزرگ نمایی های غیرواقعی اصول و مبانی فکری و اعتقادی جامعه خود را به عنوان اصول مترقی معرفی می کنند. نقاط ضعف جامعه مقابل را به طور مبالغه آمیز بزرگتر از آنچه هست نشان می دهند. و به غلط، پیشرفت های موجود در جامعه خود را که معمولا در برخی عرصه هاست، به عنوان، پیشرفت همه جانبه معرفی می کنند و به گونه ای وانمود می کنند که تنها راه ترقی و تعالی تبعیت از شیوه های رایج در جوامع آنهاست. آنان از طریق استخدام روشنفکران مزدور نقاط منفی تاریخ جامعه خودشان را پوشیده نگه می دارند و حتی در موارد زیادی دست آوردهای ارزشمند جوامع دیگر را به مردم و فرهنگ خودشان نسبت می دهند. و.... زمانی که این امور را به صورت گسترده مطرح کردند، افراد ضعیف النفس و کم اطلاع و خود کم بین جامعه مورد تهاجم قرار گرفته و به تدریج تحت تاثیر واقع می شوند. نخست به فرهنگ و سرمایه های فکری و اعتقادی جامعه خودشان بی اعتقاد و بی اعتماد می شوند و سپس، به غلط پیشرفت در برخی عرصه های علوم تجربی جامعه دیگر را به معنی پیشرفته همه جانبه آن می پذیرند. و تحت تاثیر تبلیغات استعمارگران به این باور می رسند که تنها راه ترقی گرایش به ارزش های فکری و فرهنگی جوامع پیشرفته است و نتیجه تمام این انفعال ها، از دست دادن اعتماد به نفس و خودباوری و در نهایت وابستگی فکری و فرهنگی است که استقلال جامعه آنها را با خطر جدی مواجه می سازد.

علاوه بر آنچه بیان شد، امور دیگری چون: شکست ها، راحت طلبی، غرور، خودبزرگ بینی، رسوخ باور و اندیشه های غلط فکری و فرهنگی، سستی و تنبلی و... از جمله آفات خودباوری در افراد، به ویژه جوانان است. بنابراین، اگر افراد جامعه ای خواهان پیشرفت و تعالی هستند باید از طریق اصلاح نظام آموزشی و تربیتی جامعه و بازنگری در باورها و ارزش های فکری و فرهنگی به جای مانده از گذشته، تمام این گونه اوصاف و ویژگی های نادرست فکری و اخلاقی را اصلاح نمایند و به یک انقلاب فکری و فرهنگی، به ویژه در سطح اندیشه و اعتقادات نسل جوان دست بزنند. آن گاه از طریق احیای ارزش های اصیل و حیات بخش روح اعتماد به نفس و خودباوری را در وجود این قشر، که مهم ترین سرمایه جوامع محسوب می گردند، شکوفا ساخته و حفظ و استمرار خواهند بخشید.

پی نوشت:

1. اولئک کالانعام بل هم اضل... اعراف /179

پدید آورنده : سید صادق سیدنژاد  

 

 

 

 



نویسنده : جایلستان » ساعت 5:1 عصر روز یکشنبه 90 تیر 19


نزدیک به دو هفته پیش شرکت مایکروسافت در یک نمایش ویدئویی اختصاصی اطلاعات تازه ای در مورد سیستم عامل آینده این شرکت که هشتمین ویندوز به حساب آمده و در حال حاضر از آن بعنوان Windows 8 یاد می شود را منتشر نمود. در مقاله پیش رو سعی خواهیم نمود تا تمامی اطلاعات ساختاری در دسترس در مورد این اینترفیس جدید را زیر پوشش قرار دهیم. با ما همراه شوید.
 شاید برای بسیاری از کاربران کامپیوترهای حانگی بخصوص کاربران ایرانی که هنوز از سیستم عامل ویندوز XP برای سیستم دسک تاپ خود استفاده می کنند خبر تولید هشتمین سیستم عامل مایکروسافت همانطور که در مورد ویستا و Seven اهمیتی نداشت این بار نیز چندان مهم جلوه ننماید جائیکه مسئله ارتقا قطعات سخت افزاری و هزینه های ناشی از این ارتقا همواره مانع اصلی دستیابی خیل عظیمی از استفاده کنننده گان از نسخه های جدیدتر سیستم عامل ها تلقی می شود البته در دنیای مدرن که تناسبی منطقی مابین هزینه و درآمدهای افراد وجود دارد قیمت سیستم عامل نیز می تواند بعنوان یک عامل بازدارنده در این راستا عنوان شود بطوریکه پس از پرداخت هزینه ای نزدیک به 200 دلار برای یک ورژن سیستم عامل احتمالا درصد کمتری از کاربران حاضر به پرداخت نزدیک به سه چهارم این هزینه برای ارتقا سیستم عامل خود به ورژن بالاتر خواهد بود البته همانطور که گفتیم این مسئله ارتباط چندانی با شرایط تاسف بار کاربران وطنی نداشته و حضور یک شبه نسخه های جدید سیستم عامل با قیمتی کمتر از یک دلار در بازارهای رسمی و غیر رسمی داخلی امری کاملا عادی و نرمال تلقی می شود. گذشته از این موارد مایکروسافت در نسخه های پس از ویندوز XP تغییر چشمگیری در حداقل قطعات مورد نیاز برای اجرای اینترفیس های خود داده و بدین ترتیب دایره کاربران خود را بار دیگر تنگ تر نموده است. سخت گیرانه ترین تغییرات در این زمینه به ویندوز ناموفق ویستا باز می گردد که به یک باره حداقل نیازهای خود برای اجرای بدون مشکل را به چندین برابر موارد حاضر در XP ارتقا داد بطوریکه حداقل فرکانس پردازنده و حافظه RAM در ایکس پی که 233 مگاهرتز و 64 مگابایت بود به یک باره در ویستا به 1 گیگاهرتز و 1 گیگابایت ارتقا پیدا کردند؛ پس از ویستا که در مدت زمانی کوتاه با ویندوز روان و موفق Seven جایگزین شد این نیازمندی ها تغییر چندانی نداشتند و بجز یکی دو مورد کوچک و نچندان با اهمیت غالبا تمامی کاربران ویستا به راحتی امکان مهاجرت به ویندوز هفتم را پیدا نمودند. اما این بار و پس از گذشت بیش از یک سال از حضور نسخه نهائی Seven و پس از رونمائی نسخه نهائی سیستم عامل رقیب مایکروسافت یعنی MAC OSX Lion بار دیگر نگاه ها به مایکروسافت و قدم بعدی این شرکت در این زمینه دوخته شده است گام بلندی که به احتمال قوی بار دیگر نیازهای سخت افزاری مورد انتظار برای ارتقا را کاملا افزایش می دهد. مایکروسافت این تغییر بنیادی را تصویر گری دوباره ویندوز "از چیپ ست تا اینترفیس" بیان می کند امری که به روشنی خانه تکانی گسترده ای را در هر دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری PC ها نشان می دهد.
 تمامی اطلاعات جدید در مورد Windows 8 از یک فایل ویدئویی که توسط یکی از مهندسان مایکروسافت از اتاق طراحی این سیستم عامل تهیه شده است سرچشمه می گیرد در این اتاق ایده ها و گزینه های احتمالی قابل جایگیری در سیستم عامل بصورت صدها طرح انتزاعی و در قالب برگه هائی رنگارنگ به سرتاسر دیوارها چسبانده شده است. در اولین برخورد با سیستم عامل جدید یک نکته مشهود و غیر قابل انکار خود نمائی می کند جائیکه شباهت تمام و کمالی مابین بخش هائی از اینترفیس و سیستم عامل Windows Phone 7 این شرکت وجود دارد، استفاده از پنل ها، ساختار لمسی اینترفیس و حتی رنگ پس زمینه سیستم عامل همگی از موارد مشترکی هستند که بگونه ای دست نخورده از Windows Phone 7 به عاریت گرفته شده اند در این حالت حتی از منوی استارت همیشگی که از نسخه های اولیه سیستم عامل تا به امروز دست نخورده باقی مانده است نیز خبری نیست. اما خوشبختانه این همه ماجرا نیست و مایکروسافت علاقه ای به از دست دادن یک شبه تمامی کاربران خود ندارد! داستان از این قرار  است که این تنها یکی از وجوه سیستم عامل جدید بوده و برای کاربران نرمال این سیستم عامل پوسته دیگری برای ویندوز هشتم در نظر گرفته شده که از همان عناصر کلاسیک همیشگی یعنی ساختار مبتنی بر منوی استارت، taskbar، منوها و مواردی از این دست استفاده شده است. 
 
windows_8_first_preview_03.jpg
تمامی اطلاعات جدید در مورد Windows 8 از یک فایل ویدئویی که توسط یکی از مهندسان مایکروسافت از اتاق طراحی این سیستم عامل تهیه شده است سرچشمه می گیرد در این اتاق ایده ها و گزینه های احتمالی قابل جایگیری در سیستم عامل بصورت صدها طرح انتزاعی و در قالب برگه هائی رنگارنگ به سرتاسر دیوارها چسبانده شده است. در اولین برخورد با سیستم عامل جدید یک نکته مشهود و غیر قابل انکار خود نمائی می کند جائیکه شباهت تمام و کمالی مابین بخش هائی از اینترفیس و سیستم عامل Windows Phone 7 این شرکت وجود دارد، استفاده از پنل ها، ساختار لمسی اینترفیس و حتی رنگ پس زمینه سیستم عامل همگی از موارد مشترکی هستند که بگونه ای دست نخورده از Windows Phone 7 به عاریت گرفته شده اند در این حالت حتی از منوی استارت همیشگی که از نسخه های اولیه سیستم عامل تا به امروز دست نخورده باقی مانده است نیز خبری نیست. اما خوشبختانه این همه ماجرا نیست و مایکروسافت علاقه ای به از دست دادن یک شبه تمامی کاربران خود ندارد! داستان از این قرار  است که این تنها یکی از وجوه سیستم عامل جدید بوده و برای کاربران نرمال این سیستم عامل پوسته دیگری برای ویندوز هشتم در نظر گرفته شده که از همان عناصر کلاسیک همیشگی یعنی ساختار مبتنی بر منوی استارت، taskbar، منوها و مواردی از این دست استفاده شده است. 
 
windows_8_first_preview_04.jpg
در زمینه قطعات سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای این سیستم عامل هنوز تنها اظهار نظرهای رسمی به گفته های شرکت اینتل و تکذیبیه مایکروسافت در این مورد تعلق دارد. در ماه مارچ 2011 شرکت اینتل در یک اظهار نظر نسبتا صریح اعلام نمود که ویندوز هشت در دو ورژن متفاوت که یکی بروی پردازنده های ARM و دیگری بروی سری بخصوصی از پردازنده های اینتل اجرا می شود طراحی شده است این اعلام صریح که به روشنی به دو دسته تبلت ها و دسک تاپ ها اشاره دارد البته در کمتر از یک روز با تکذیبیه مایکروسافت که آن را "داده هائی غلط و هدایت اشتباه" خواند روبرو شد البته مایکروسافت به نکات غلط موجود در این اطلاعیه اشاره ننمود و تنها به این نکته اکتفا نمود که "ما در حال حاضر تنها در مرحله نمایش تکنولوژی هستیم و هیچ اطلاعات و جزئیات دیگری در این مرحله موجود نیست" بدین ترتیب در این  لحظه نتیجه گیری صریح و کاملی در مورد قطعات و پلتفرم های سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای ویندوز هشت نمی توان نمود.
 
windows_8_first_preview_05.jpg
همانطور که در ابتدا اشاره شد ویندوز جدید با اینترفیسی لمسی ارائه می شود البته این بدان معنی نیست که دیگر ابزارهای کلاسیک کار با سیستم عامل همچون موس و کیبورد در این سیستم عامل قابل استفاده نخواهند بود بلکه فی الواقع این کاربران هستند که در مورد نحوه تعامل با سیستم عامل از طریق ابزارهای کلاسیک یا ساختار لمسی صفحه نمایش تصمیم می گیرند. بگفته رئیس بخش ویندوز مایکروسافت، Julie Larson-Green "تجربه دگرگون شده اینترفیس جدید شامل حفظ قدرت سیستم عامل، انطباق پذیری و اتصالات همیشگی ویندوز در کنار محیطی روان و دینامیک خواهد بود" لیست موارد اصلی اعلام شده از سوی مایکروسافت در مورد المان های حاضر در ویندوز هشت شامل این موارد می شوند:
 
- اجرای سریع برنامه ها از منوی استارت به فرم tile-based (به همان صورت آیکونی در ویندوز فون هفت) که جایگزین منوی استارت سنتی شده و علاوه بر امکان تغییر سایز و ظاهر آیکون، نمای زنده ای از اپلیکیشن مورد نظر را نیز بصورت full screen به نمایش می گذارد.
- حضور Live tiles با اطلاعات جدید و به روز در مورد برنامه مورد نظر (درست همانند اتفاقی که برای برنامه های مشابه در ویندوز فون می افتد)
- سوئیچ سریع و وران مابین برنامه ها
- امکان گرفتن و تغییر سایز (snap and resize) یک اپلیکیشن و کناره های تصویر برای اجرای مولتی تسکینگ
- قابلیت های لمسی کاملا بهینه شده برای استفاده از تمامی ظرفیت های اینترنت اکسپلورر 10
 
این ساختار منوئی جدید بگفته مایکروسافت فارغ از سایز صفحه نمایش و رزولوشن تصویر در تمامی پنل ها از نمونه کوچک حاضر در تبلت ها تا صفحه نمایش های بسیار بزرگ All in One ها و پنل های غول پیکر حاضر در کلاس های درس و Presentation ها قابل استفاده و بکارگیری ست.
 
windows_8_first_preview_06.jpg
سه هدف اصلی مایکروسافت در طراحی ویندوز جدید را می توان در افزایش فوق العاده ثبات، پاسخگوئی و حساسیت بالای سیستم و افزایش چشمگیر سرعت خاموش و روشن شدن PC خلاصه نمود. ویندوز 8 در یک ساختار گرافیکی جذاب زمان بوت و خاموش شدن سیستم همراه با سرویس هائی که این دو زمان را به تاخیر می اندازد را نشان می دهد و بدین ترتیب اگر کاربر به بعضی از این سرویس های زمان بر احتیاجی نداشته باشد زمان بوت و خاموش شدن دستگاه را می تواند با خاموش کردن آن سرویس ها کاملا بهبود ببخشد. دیگر نکته قابل اشاره در این قسمت به ترکیب جدید گزینه های Logoff و Hibernate برای پرهیز از سردرگمی کاربران در حین خاموش کردن دستگاه باز می گردد؛ بر طبق یک تحقیق انجام شده تنها 9 درصد از کاربران فعلی PC از گزینه ارزشمند Hibernate که قبل از خاموض کردن دستگاه اطلاعات موجود در RAM را بروی هارد ذخیره کرده و سپس بوت بسیار سریع و بلافاصله ای را برای سیستم فراهم می آورد استفاده می کنند. از این رو در ترکیب جدید با اینکه در هنگام Shut down  کلیه برنامه های باز، بسته می شوند و در هنگام Restart بار دیگر سیستم همچون حالت عادی بالا می آید اما در حقیقت اطلاعات درایوها، سرویس های سیستمی و بسیاری دیگر از اطلاعات اینترفیس به مانند حالت Hibernate کش شده و سرعت بوت سیستم به نصف حالت قبل بهبود پیدا می کند. این گزینه جدید که بصورت پیشفرض در ویندوز 8 فعال است بجای گزینه های گیج کننده ای نظیر Logoff، Hibernate، Sleep و Shut down از این پس به راحتی PC off نام گرفته است. امکان استفاده از یک هارد درایو Encrypt شده برای بوت کردن ویندوز 8 و بهبود چشمگیر مصرف باتری با تغییرات متعدد در هسته کرنل از جمله دیگر موارد قابل اشاره در این قسمت هستند. استراتژی کاهش مصرف انرژی در ویندوز 8 به پایان دادن پروسه های خواندن و نوشتن از روی دیسک نوری، محدود کردن دسترسی به CPU و نهایتا خاموش کردن کامل اسلات های PCI در زمان هائی که از دستگاه استفاده نمی شود باز می گردد. در ویندوز 7 امکان روشن شدن اتوماتیک دستگاه در زمانی که به منبع تغذیه وصل نشده باشند را ندارند اما ویندوز 8 یک سیستم هوشمند برای این موضوع طراحی نموده که می تواند برای برخی موارد همچون اسکن آنتی ویروس دستگاه را بصورت خودکار روشن کند البته در این حالت نیز باز به اتصال به منبع تغذیه نیاز است.
 
windows_8_first_preview_07.jpg
از موارد قابل توجه دیگر در ویندوز جدید حضور یک نرم افزار پیشفرض برای خواندن پرونده های PDF است که این می تواند تهدیدی جدی برای اصلی ترین رقیب حاضر در این رده یعنی Adobe Reader تلقی شود چرا که دیگر استفاده کنندگان از ویندوز جدید نیازی به این نرم افزار برای مشاهده این محتوا را نخواهند داشت. این برنامه جدید Modern Reader نام داشته و از نوع جدید پکیج های نرم افزاری AppX استفاده می کند که دقیقا همان پکیج قابل نصبی ست که در ویندوز فون 7 بکار گرفته شده است.
 
windows_8_first_preview_08.jpg
امکان ران کردن ویندوز از روی یک فلش مموری قابلیت دیگری در ویندوز 8 است که از آن با عنوان Portable Workspace یاد می شود و البته تنها در نسخه Enterprise Edition ویندوز 8 حضور دارد. در این قابلیت کاربران قادر خواهند بود تا نسخه ای از سیستم عامل خود را بروی یک USB Drive ذخیره کرده و آن را در یک PC دیگر اجرا کنند. برای اجرای این قابلیت نیاز به یک درایو USB با حداقل حجم 16 گیگابایت خواهد بود تا تمامی فایل ها و تنظیمات ضروری برای اجرای سیستم عامل بروی آن ذخیره شود. از نکات قابل تامل در این امکان جدید ویندوز بجز کاهش سطح امنیت اطلاعات می بایست به تغییر سیاست این شرکت در قبال نسخه های کپی که از این طریق ایجاد می شود اشاره نمود امری که به هیچ عنوان در مایکروسافت سابقه نداشته است.
 
windows_8_first_preview_09.jpg
Windows Store یا فروشگاه اپلیکیشن های ویندوزی یکی دیگر از موارد نسبتا شناخته شده در ویندوز جدید است این فروشگاه که به مانند تمامی دیگر نسخه های متعددی که برای اینترفیس های گوناگون نوشته شده است به همان منظوری که اولین فروشگاه از این دست یعنی App Store اپل راه اندازی شد کار خود را آغاز خواهد کرد. در این فروشگاه برنامه های مختلف برحسب سازندگان متعدد PC ها دسته بندی می شوند بعنوان مثال برنامه های دسک تاپ HP در تاپیکی به همین عنوان در دسترس قرار می گیرد که البته برای ورود به آن نیز می بایست از HP ID استفاده نمود. هدف مایکروسافت از راه اندازی Windows Store بر طبق گفته های رسمی این شرکت کسب درآمد و تجارت از این طریق نیست و هدف اصلی این بخش جذب Developer ها و ایجاد برنامه های متعدد برای ویندوز 8 که همزمان به احتمال قریب به یقین در نسل آینده ویندوز فون نیز قابل اجرا خواهند بود می باشد.
 
windows_8_first_preview_10.jpg
گزینه های مولتی مدیائی ویندوز جدید نیز تغییرات مناسبی را تجربه خواهند کرد در اینجا و در هنگام نمایش ویدئو تعادل هوشمندی مابین استفاده از شتاب دهنده سخت افزاری (Hardware accelerator) و یا گزینه های پردازشی CPU بسته به موقعیت ایجاد می شود که در مصرف باتری موثر خواهند بود. در پردازش صدا البته استفاده بیشتری از hardware accelerator خواهد شد چرا که انرژی کمتری نسبت به پردازنده مصرف می کند.
 
windows_8_first_preview_11.jpg
از دیگر گزینه های تغییر یافته در ویندوز جدید بصورت تیتر وار می توان به بخش Help And Support با گزینه های فراوان برای دسترسی به منابع اینترنتی و فوروم ها، Task Manager تغییر یافته با نمایش اطلاعات کامل از برنامه های در حال اجرا، صفحه جدید Pre-boot، حفظ اطلاعات کامل سیستم در هنگام اجبار به ریستارت سیستم، امکان انتقال بی سیم تصویر به مونیتورهای دیگر، پشتیبانی از DLNA، پشتیبانی از طیف وسیعی از دستگاه های جانبی، ساپورت GPS و سنسورهای نوری و مادون قرمز، اسکن صورت کاربران برای لاگین کردن در سرویس های مختلف و بلاخره پشتیبانی از نمایش تصاویر و ویدئوهای سه بعدی بدون نیاز به عینک مخصوص اشاره نمود.
 
windows_8_first_preview_12.jpg
در یک نگاه کلی ویندوز جدید مایکروسافت را می توان تیر نشانه گرفته شده ای به سه هدف کاملا مشخص تلقی نمود از یک سو با حضور این سیستم عامل در بازار و استقبال تضمین شده کاربران از آن در رده دسک تاپ ها و لپ تاپ ها سود هنگفتی از این راه برای مایکروسافت ایجاد می شود و از سوی دیگر نیز با قطعی شدن حضور تبلت جدید این شرکت در سال 2012 از هم اکنون اینترفیس انقلابی جدیدی برای این تبلت که بسیاری از کاربران برای خرید آن لحظه شماری می کنند، آماده شده است سومین هدف میان مدت مایکروسافت از این سیستم عامل جدید با نگاهی به شباهت های متعدد آن به ویندوز فون هفت پدیدار می شود جائیکه با یکسان بودن اپلیکیشن های بخش لمسی ویندوز هشت با ویندوز فون هفت و تمایل طبیعی Developer ها به نوشتن برنامه های متعدد برای ویندوز جدید خود بخود بازار نچندان پر استقبال ویندوز فون نیز اندک اندک با افزایش تعداد برنامه هائی که هم در دسک تاپ هم در تبلت و هم در گوشی موبایل امکان اجرا دارند گرم ترخواهد شد.



نویسنده : جایلستان » ساعت 4:56 عصر روز یکشنبه 90 تیر 19


از عالمی پرسیدند زندگی خود را بر چه بنا کردی؟

 گفت : چهار اصل

1- دانستم رزق مرا دیگری نمیخورد پس آرام شدم.

2- دانستم که خدا مرا میبیند پس حیا کردم.

3- دانستم که کار مرا دیگری انجام نمی دهد پس تلاش کردم.

4- دانستم که پایان کارم مرگ است پس مهیا شدم.



نویسنده : جایلستان » ساعت 8:10 صبح روز یکشنبه 90 تیر 19


<      1   2   3      >